top of page
De uitdagingen van Berg Metaal
Hieronder treft u een overzicht van de projecten die wij voor diverse klanten reeds hebben uitgevoerd!
Pomphuisdelen slijtage
Wederom een bijzondere casus van Berg Metaal!
Wij werden benaderd door een klant omdat ze last hadden van extreme slijtage.
De pomphuisdelen uit deze foto’s waren na gemiddeld 6 weken al helemaal versleten.
Na onderzoek concludeerden wij dat de onderdelen van hardmetaal waren en aan de schade te zien, kon enkel slijtage niet het probleem zijn.
Na het doorvragen bij de klant bleek dat er ijzerchloride werd toegevoegd in het proces. Wij hebben daarom ervoor gekozen om de pompdelen te voorzien van een HVOF coating met een zeer hoog PREN gehalte welke geschikt was tegen ijzerchloride.
Hiermee hopen we dat de pompdelen minimaal 2 tot 3 jaar kunnen blijven draaien.
Wij werden benaderd door een klant omdat ze last hadden van extreme slijtage.
De pomphuisdelen uit deze foto’s waren na gemiddeld 6 weken al helemaal versleten.
Na onderzoek concludeerden wij dat de onderdelen van hardmetaal waren en aan de schade te zien, kon enkel slijtage niet het probleem zijn.
Na het doorvragen bij de klant bleek dat er ijzerchloride werd toegevoegd in het proces. Wij hebben daarom ervoor gekozen om de pompdelen te voorzien van een HVOF coating met een zeer hoog PREN gehalte welke geschikt was tegen ijzerchloride.
Hiermee hopen we dat de pompdelen minimaal 2 tot 3 jaar kunnen blijven draaien.
Slijtbus Reparatie
Net voor het weekend werd Berg Metaal gebeld door een klant die tijdens het reviseren van een machine erachter waren gekomen dat alle 18 slijtbussen waren versleten.
Het repareren en slijtvast maken van deze onderdelen behoren voor Berg Metaal tot de regulieren werkzaamheden. De grote uitdaging van dit project was voornamelijk de zeer korte doorlooptijd.
De klant gaf aan, alle onderdelen maandag om 7.00 weer terug in huis te willen hebben. Zodat hun de machine weer af konden monteren. Voor dit project is er aan de zijkant van de fabriek een gat gemaakt waar het onderdeel door naar buiten kon. Voor het terugplaatsen stonden al diverse hijskranen klaar dus uitstel van levertijd was geen optie.
Met ons team hebben we het weekend doorgewerkt om dit project op tijd te kunnen realiseren.
Het repareren en slijtvast maken van deze onderdelen behoren voor Berg Metaal tot de regulieren werkzaamheden. De grote uitdaging van dit project was voornamelijk de zeer korte doorlooptijd.
De klant gaf aan, alle onderdelen maandag om 7.00 weer terug in huis te willen hebben. Zodat hun de machine weer af konden monteren. Voor dit project is er aan de zijkant van de fabriek een gat gemaakt waar het onderdeel door naar buiten kon. Voor het terugplaatsen stonden al diverse hijskranen klaar dus uitstel van levertijd was geen optie.
Met ons team hebben we het weekend doorgewerkt om dit project op tijd te kunnen realiseren.
Asbus Insmelten
Bij Berg Metaal beheersen we ook het proces van insmelten.
Met insmelten verwarm je het onderdeel na het spuiten door tot de temperatuur van meer dan 1000c. Door deze behandeling creëer je een spuitlaag zonder porositeit.
Tevens is deze spuitlaag verbonden met het moedermateriaal waardoor deze ook geschikt is voor eventuele slag of stotende belasting. Met het type materiaal dat wij gebruikt hebben, hebben we voor onze klant een langere levensduur in combinatie met een hogere corrosiebescherming aan het onderdeel gegeven.
Met insmelten verwarm je het onderdeel na het spuiten door tot de temperatuur van meer dan 1000c. Door deze behandeling creëer je een spuitlaag zonder porositeit.
Tevens is deze spuitlaag verbonden met het moedermateriaal waardoor deze ook geschikt is voor eventuele slag of stotende belasting. Met het type materiaal dat wij gebruikt hebben, hebben we voor onze klant een langere levensduur in combinatie met een hogere corrosiebescherming aan het onderdeel gegeven.
Wormwielen voorzien van extreem slijtvaste coating
Afvalverwerking kan niet stil komen te liggen.
Voor onze klant hebben we verschillende wormwielen voorzien van extreem slijtvaste coating. Stand tijd verlenging is hiermee enorm verbeterd.
Op de tip hebben we een coating aangebracht op basis van Wolfram carbiden met een hardheid van HRC. Op de flight hebben we een coating aangebracht op Nikkel basis van 60 HRC.
Vervolgens hebben we het product naar 1100 graden verwarmt waardoor het materiaal ingesmolten wordt. Hierdoor verkrijg je een metallurgische hechting met het basismateriaal.
Stilstaan is geen optie voor onze klanten. Ons streven bij de meeste opdrachten is om binnen 5 werkdagen uw werkstuk klaar te hebben. Is er meer spoed nodig? Ook dan denken wij mee!
Voor onze klant hebben we verschillende wormwielen voorzien van extreem slijtvaste coating. Stand tijd verlenging is hiermee enorm verbeterd.
Op de tip hebben we een coating aangebracht op basis van Wolfram carbiden met een hardheid van HRC. Op de flight hebben we een coating aangebracht op Nikkel basis van 60 HRC.
Vervolgens hebben we het product naar 1100 graden verwarmt waardoor het materiaal ingesmolten wordt. Hierdoor verkrijg je een metallurgische hechting met het basismateriaal.
Stilstaan is geen optie voor onze klanten. Ons streven bij de meeste opdrachten is om binnen 5 werkdagen uw werkstuk klaar te hebben. Is er meer spoed nodig? Ook dan denken wij mee!
Lagerschalen - wrijvingscoëfficiënt
Soms is een snelle levertijd van groot belang voor onze klant.
Deze lagerschalen zouden ze pas na een jaar geleverd kunnen krijgen.
Dit duurde te lang, wat als gevolg zou hebben dan onze klant hun machines niet op tijd af konden monteren. Ook hierin bood maatwerk van Berg metaal de oplossing.
Berg Metaal had als voorstel om Lagerschalen van loodbrons te maken en deze te voorzien van een gespoten babbitts laag.
Deze laag heeft als eigenschap dat hij een lage wrijvingscoëfficiënt heeft.
Tevens heeft hij een weerstand tegen hoge druk en biedt de laag een hoge slijtvastheid.
Het voordeel van spuiten ten opzichte van gieten is dat spuittemperatuur onder de 120 graden blijft. Hierdoor komen er geen spanningen in het materiaal waardoor er geen vervorming plaatsvindt.
Deze lagerschalen zouden ze pas na een jaar geleverd kunnen krijgen.
Dit duurde te lang, wat als gevolg zou hebben dan onze klant hun machines niet op tijd af konden monteren. Ook hierin bood maatwerk van Berg metaal de oplossing.
Berg Metaal had als voorstel om Lagerschalen van loodbrons te maken en deze te voorzien van een gespoten babbitts laag.
Deze laag heeft als eigenschap dat hij een lage wrijvingscoëfficiënt heeft.
Tevens heeft hij een weerstand tegen hoge druk en biedt de laag een hoge slijtvastheid.
Het voordeel van spuiten ten opzichte van gieten is dat spuittemperatuur onder de 120 graden blijft. Hierdoor komen er geen spanningen in het materiaal waardoor er geen vervorming plaatsvindt.
Ingelopen passing, elektromotoren
Ingelopen passingen bij elektromotoren komen wij vaak tegen in de praktijk.
Ook hier kunnen wij doormiddel van Thermisch spuiten een goede technische oplossing bieden.
Eerst draaien wij de passing onder de maat. Vervolgens spuiten wij deze op met een 13% chroomstaal. Als laatst bewerken we deze weer naar de originele toleranties van de fabrikant.
Motoren van elk formaat kunnen op deze wijze prima een tweede leven krijgen, met een korte levertijd.
Ook hier kunnen wij doormiddel van Thermisch spuiten een goede technische oplossing bieden.
Eerst draaien wij de passing onder de maat. Vervolgens spuiten wij deze op met een 13% chroomstaal. Als laatst bewerken we deze weer naar de originele toleranties van de fabrikant.
Motoren van elk formaat kunnen op deze wijze prima een tweede leven krijgen, met een korte levertijd.
Tandwielen
Een van onze klanten is fabrikant in tandwielen en componenten.
Tijdens het bewerken van de lagerpassing is er iets misgegaan.
De slijpsteen is door een fout in het werkstuk gelopen.
Wij hebben de oplossing kunnen bieden door de passing te herstellen middels een Arc- draad gespoten laag.
Op deze manier kon het onderdeel toch nog gebruikt worden voor de toepassing.
Kosten efficiënt en duurzaam.
Tijdens het bewerken van de lagerpassing is er iets misgegaan.
De slijpsteen is door een fout in het werkstuk gelopen.
Wij hebben de oplossing kunnen bieden door de passing te herstellen middels een Arc- draad gespoten laag.
Op deze manier kon het onderdeel toch nog gebruikt worden voor de toepassing.
Kosten efficiënt en duurzaam.
Ingelopen Labyrint afdichting
Onze klant die gespecialiseerd is in de overhaul van turbines, liep tegen een groot probleem aan door een ingelopen labyrint afdichting. Het onderdeel was een huis van een gasturbine voor een elektriciteitscentrale uit Indonesië.
Bij Berg Metaal zijn we opzoek gegaan naar een passende oplossing en hebben het huis voorzien van een Abradable coating welke als eigenschap heeft om in te lopen.
Doormiddel van deze coating en daarmee een slijtwillige laag, kan de klant een minimale speling garanderen tussen de afdichting en het huis, waardoor een optimale efficiëntie van de turbine wordt gerealiseerd.
Bij Berg Metaal zijn we opzoek gegaan naar een passende oplossing en hebben het huis voorzien van een Abradable coating welke als eigenschap heeft om in te lopen.
Doormiddel van deze coating en daarmee een slijtwillige laag, kan de klant een minimale speling garanderen tussen de afdichting en het huis, waardoor een optimale efficiëntie van de turbine wordt gerealiseerd.
BERG METAAL
Noorsestraat 5
5171 PP Kaatsheuvel, Nederland
+ 31 (0) 416 531 508
+31 (0) 6 54664344
Proudly designed by Building the Brand - Copyright by Berg Metaal 2023
bottom of page